روش کنفـــــرانس ( گــــرد هم آیی )

«این روش با روش سخنرانی تفاوت دارد زیرا در روش سخنرانی، معلم مسئول دادن اطلاعات به دانش آموزان است. در حالیکه در این روش اطلاعات توسط دانش آموزان جمع آوری و ارائه می گردد. این روش می تواند مشخص کند که دانش آموزان تا چه اندازه می دانند. این روش یک موقعیت فعال برای یادگیری به وجود می آورد. نقش معلم در کنفرانس صرفاً هدایت و اداره کردن جلسه و جلوگیری از مباحثاتی است که منجر به انحراف از موضوع کنفرانس و روال منطقی آن شود. این روش برای کلیه دروس وسنین مختلف کاربرددارد.
روش شاگــــرد ـ استــــادی
قدمت این روش به زمانی که انسان مسئولیت آ موزش دهی انسانهای دیگر را چه از طریق غیررسمی و چه از طریق رسمی به عهده گرفت ،می رسد .و قدمت آن به صدر اسلام برمی گردد مسجد نخستین موسسه ای بود که چنین سیستمی را برای تعلیم و تربیت مسلمانها به کار برده است. از روشهای تعلیمی که در روش شاگرد ـ استادی حائز اهمیت است , روش حلقه یا مجلس است, که پیامبر عظیم الشان اسلام از این روش به مردم آن زمان آموزش می داد. همه افراد در کودکی دوست دارند نقشی غیر از نقش واقعی خود بازی کنند , روش شاگرد ـ استادی به این نقش خیالی, جامه عمل می پوشاند. در این روش به دانش آموزان اجازه داده می شود که نقش معلم را ایفا کنند. هدف اساسی این روش آن است که شاگرد , معلم گردد و از این طریق تجارب تازه و ارزشمندی به دست آورد .در این روش ,در صورت فقدان معلمان متخصص, تعداد زیادی از دانش آموزان مهارت خاص را آموخته اند و می توان از آنها استفاده کرد.



ادامه مطلب
تاريخ : ۱۳۸٩/۱٠/٢٥ | ٧:۳٠ ‎ق.ظ | نویسنده : | نظرات ()

 1- با توکل به خدا و نام خدا کلاس را شروع کنیم.
2- اخلاص در عمل تدریس و تقوا را رعایت کنیم.
3- زمان هر جلسه تدریس را در نظر داشته باشیم تا با کمی یا زیادی وقت مواجه نشویم.
4- وقت کلاس را به مطالب بیهوده و کم فایده صرف نکنیم.
5- سعی کنیم ساعت تدریس را تغییر ندهیم
.
6- به هنگام تدریس، نشاط روحی و عاطفی خود را حفظ کنیم.



ادامه مطلب
تاريخ : ۱۳۸٩/۱٠/۱۸ | ۱٠:٤٥ ‎ق.ظ | نویسنده : | نظرات ()

نام کتاب: ایده های ناب مدیریتی

ناشر: ورای دانش

چاپ ششم: ١٣٨٨



تاريخ : ۱۳۸٩/۱٠/٧ | ٩:٢٠ ‎ق.ظ | نویسنده : | نظرات ()

 

 نام کتاب: آیین تدریس و روش کلاس

ناشر:انتشارات پارسیان

چاپ اول: ١٣٨١



تاريخ : ۱۳۸٩/۱٠/٥ | ۱٢:٠۳ ‎ب.ظ | نویسنده : | نظرات ()

معلم خوب هیچ گاه خود را از تغذیه فکری مطالعه  کرد ن بی نیاز نمی بیند.



تاريخ : ۱۳۸٩/۱٠/٤ | ٩:٠٥ ‎ق.ظ | نویسنده : | نظرات ()

معلم خوب کسی است که علاوه بر درس دادن به دنبال درس گرفتن نیز باشد.



تاريخ : ۱۳۸٩/۱٠/٤ | ۸:٥٦ ‎ق.ظ | نویسنده : | نظرات ()

 

         همانطور که گفتیم منظور از پژوهش دانش آموزی،تنها انجام تحقیق بصورت مکتوب و نوشتاری نیست . تحقیق در دوره های ابتدایی در دورس مختلف و بر اساس شرایط ،اقتضا ئات،خواسته ها ،امکانات و توانمندی های دانش آموزان و نیز هنرمندی معلمان،می تواند به یکی از شیوه های زیر و در ارتباط با هر موضوعی که به دانش آموزان داده می شود ،انجام پذیرد. در همه موارد ، حجم پژوهش باید بسیار کم ودر حد فراگیران باشد :



ادامه مطلب
تاريخ : ۱۳۸٩/۱٠/٤ | ۸:٠٤ ‎ق.ظ | نویسنده : | نظرات ()
.: